"Den červených nosů"

London/Stansted - Bergen 15. 8. 2006

Začátkem jara roku 2006 začala skupina rybářů plánovat již několikátou výpravu do Norska. Nebylo úplně vyloučeno, že bych se také mohl zúčastnit, více než týden brázdit vlny norských vod a navíc se ještě proletět Boeingy 737 společnosti Norwegian Air Shuttle - společnosti "červených nosů".

I když jsem párkrát držel rybářský prut v ruce, nikdy se tato činnost nestala tak velkým koníčkem jako okřídlené stroje a vše s nimi související. Opustil jsem myšlenku rybářské výpravy, ale možnost polétání s Norwegian Air Shuttle zůstala stále v mé mysli. Několik dní poté mě i díky poměrně pozdnímu plánovanému odletu letadla z Bergenu do Prahy napadla "šílená" myšlenka vyrazit rybářům naproti při jejich cestě z lovu a dostat se do Norska a zpět během jednoho dne. Jenže jak to provést co nejlaciněji a taky mít alespoň chvíli času na přestupních letištích ? Začal jsem od konce - s plánem letu z Norska do Prahy.

Boeing 737-300 Norwegianu měl stanoven odlet z Bergenu v 18.25. Po dlouhém hledání letu do BGO se jako jediný vhodný v daný den a čas i cenově jevil spoj z Londýna/Stanstedu v 10.45 dopoledne. Zbývalo tedy vyřešit, jak se dostat časně ráno z Prahy na toto letiště. Jako první uvízl v hledáčku EasyJet, u něhož však za pár chvil bylo jasné, že pro daný let nebude splňovat předpoklady. Nejdřívější linka této společnosti odlétala z Prahy na Stansted teprve v 9.45. Další Easy - variantou byl večerní let předchozího dne s noclehem poblíž Stanstedu. To však již narušovalo rozpočet této letecké okružní plavby. Nakonec jsem vstoupil na web Českých aerolinií, na kterém čekala nabídka přesně podle mého gusta - linka OK 654 z Prahy na londýnský Stansted v 7.15 ráno za vcelku přijatelnou cenu - hlavně v potřebný čas. Nadešel tedy okamžik rezervací a 5 minut poté byla anglicko-norská cesta zabookována.

Celý okruh s názvem " Den červených nosů" vypadal následovně:

Praha (PRG)
LN-KKH

1990

Pár dní před plánovaným letem postihla Londýn hrozba teroristických útoků. Pod vlivem této události jsem začal uvažovat nad tím, že danou cestu vůbec nepodniknu, nakonec jsem ale vyrazil.

Na úterý 15. srpna jsem odjezd z KLV stanovil tak, abych na check-in dorazil v co možná nejpozdější dobu. Koneckonců seating opět perfektně zařídil Vláďa M., za což tímto ještě jednou moc díky. Na check-inech se po mém příchodu už nikdo neodbavoval, vybral jsem si "nejpříjemnější" dámu a té předložil pas a letenku. Začala neuvěřitelně dlouhá procedura, jejímž cílem bylo získání boarding card. Dovolím si popsat její krátký průběh.

Na otázku, zda má cesta v Londýně končí, jsem odpověděl, že nikoli, ale s ČSA ano, neboť hodlám předstoupit na jinou, navíc low-cost společnost. V tom případě mi bylo oznámeno, že u sebe nesmím mít žádné kabinové zavazadlo, a že mi bude ihned vystavena letenka až do Norska. To už bylo podezřelé. Pracovnice ČSA neví, že na let její společnosti a návazný let low-cost společností mi zkrátka "pokráčko" nevydá. Marně jsem se jí snažil tuto skutečnost vysvětlit, ale teprve po 10ti minutách usilovného telefonování a dotazů na své kolegy uznala, že mám pravdu a s klidným hlasem mi oznámila, že letenka až do Norska nemůže být vytištěna :-) . Znovu jsem tedy položil otázku, proč tedy nemohu s kabin. zavazadlem na palubu. Odpovědi jsem se dočkal jen v tom duchu, že je to teď v Londýně hrozný.
Po 20 minutách odbavování k letu jsem už neměl dál na konverzaci náladu. Nechal jsem tedy svou kabinovku odbavit do zavazadl. prostoru (zvlášť když v ní nebylo nic, co bych urgentně na palubě potřeboval, snad až na foťák), vytrhl "znalé" pracovnici z ruky palubenku a vyrazil k pasovce. Za ní už u gatu A1 postával B 735 OK-XGV. S tím už jsem měl jednou tu čest na letu z Dublinu do Prahy a dodnes na něj moc rád vzpomínám.

Bezpečnostní kontrola před gatem už byla úplně o něčem jiném než check-in. Přesně půl hodiny před plánovaným odletem začal boarding. Bylo dost výrazně znát, že je to opravdu "čistokrevná" pravidelná linka. Tak rychlý nástup cca 80 pax jsem ještě nezažil - zkrátka "vylítaní" cestující. V 7.05 bylo letadlo vypushováno ze stojánky a přesně v 7.15 se Boeing vznesl z dráhy 24. Zatažená obloha až do Londýna neposkytla prostor cokoli vidět. Až na drobné turbulence byl let klidný, palubní servis i ochota personálu byla vynikající, i když u ČSA jsem to po zkušenostech ani jiné nečekal. Boeing dosedl na londýnský Stansted pět minut před tamní 8. ranní, tedy téměř 3 hodiny před plánovaným odletem do Norska. Všechny stojánky byly obsazeny. Na volné místo čekalo zruba 10 EasyJetů a 10 Ryanairů. Přestože jsme po souběžné TWY přes půlku této grupy předjeli, nevyhnuli jsme se čekání na stojánku ani my. Do cílové pozice jsme dorazili v 8.15.

Pokaždé, když na stojánku karlovarského letiště dorazí letoun ČSA, a během pěti minut jsou cestující v příletové hale, si vzpomenu, jak rychlí jsou na Stanstedu (kamarád podobnou příhodu vyprávěl z Kodaně). Celých 35 minut trvalo pozemnímu personálu, než našel podle vzhledu schody asi z muzea, které byly k letadlu přistaveny, a po kterých jsme se konečně dostali ven. Do odletu Norwegianu už zbývaly méně než dvě hodiny. Následoval "průlet" neskutečně dlouhou chodbou zakončenou eskalátorem do nižšího podlaží a jízda letištním vlakem do příletové haly. Ta byla narvaná až po strop. Do odletu Norwegianu v té době zbývala hodina čtyřicet. Naštěstí v té době došlo k otevření další přepážky. Dlouhým krokem jsem se k ní rozběhl a během 10 vteřin byl za pasovkou. Následovalo vyzvednutí v Praze "násilně" odebraného ruksaku. Jen jednomu z v tu dobu přiletivších letů byl přidělen pás pro výdej zavazadel. Bylo to ČSA z Prahy :-) U ostatních svítil nápis "Čekejte". Současně s mým příchodem k pásu dorazilo i mé "zavazadlo" a já tak mohl směle vyrazit k odbavení do Bergenu. V tu dobu zbývala do odletu hodina dvacet.

Odbavení do Norska bylo zatím nejrychlejší, co jsem zažil. Trvalo 10 vteřin. Stačilo říct jen jméno (pas a rezervační číslo se ukázaly být pro tento akt naprosto zbytečné) a palubenka byla v mé ruce. Na otázku, zda mohu mít kabinové zavazadlo mi bylo s úsměvem odpovězeno: "Proč ne, žádnej problém". Tak fajn, teroristi hrozí Londýnu, ale blázinec je v Praze, hlavně že jsem odbaven :-). Na chvíli jsem vyrazil před terminál, po následném zjištění délky fronty k pasové kontrole jsem se ale rychle vrátil a zařadil. Cesta k rentgenu a bezp. rámu trvala 25 minut. Bezpečností kontrola byla opravdu důkladná, detailní prověrkou prošlo úplně všechno (mobil, foťák ...). Do odletu v té době zbývalo asi 40 minut.

Následovala opět neuvěřitelně dlouhá chodba a na jejím konci opět train-transfer ke gatům. Můj se naštěstí nacházel hned na první zastávce (celkem jsou tuším tři). S vyplazeným jazykem jsem dorazil ke gatu, ze kterého doslova během minuty začal boarding - "o fous". Byl jsem neuvěřitelně rád, když se Boeing 733 Norwegian Air Shuttle s moc příjemnou posádkou odlepil od runwaye londýnského Stanstedu a zamířil do Norska. Během cesty jsem do sbírky pořídil další modýlek a s příjemnou Norkou porozprávěl o Bergenu, ve kterém bylo ten den nádherné letní počasí. Během přiblížení mi spolucestující popsala téměř celý Bergen a nezapomněla dodat, že dnešní finále je nezvykle klidné, prý jsou zde dost často silné větrné poryvy. Přistání bylo hodně tvrdé. Rozloučili jsme se a já vyrazil na krátkou obhlídku malebného bergenského letiště. Za nedlouho jsem se vrátil k terminálu, kde došlo k setkání s celou partou vracejících se rybářů. Překvapení bylo náramný. Ihned následovala návštěva letištní restaurace a prakticky celá doba až do odletu se nesla v duchu všetečných dotazů, jak jsem se tam vůbec dostal a čím a kdy a za kolik. Myslím, že odpovědím ještě teď leckdo z nich nevěří, ale bylo to tak. Nadešel čas pro odbavení, bezp. kontrolu a návštěvu duty free za účelem nákupu páru norských drobností. Z letu Bergen-Oslo-Bergen se mezitím vrátil starý známý Boeing 733 LN-KKH, se kterým jsem ted den prožil další dvě hodiny fajn letu mezi Bergenem a Prahou. Na dráhu 24 LKPR dosedl Nor chvilku před půl 9. večer.

I za tak krátkou návštěvu na mě Norsko udělalo obrovský dojem. Rozhodl jsem se se do této země letos opět - avšak alespoň na pár dní - vrátit. Další norská výprava, z níž samozřejmě přineseme alespoň krátký report, je plánována a zabookována na srpen letošního roku. Tentokrát se však podíváme do Trondheimu.

Související odkazy:

Norwegian Air Shuttle - oficiální web

Norwegian Air Shuttle - detailní info o společnosti (ENG)