Podzimní irská výprava s Aer Lingus a Ryanairem -
prodloužený víkend v zemi Keltského tygra;
Dublin, Malahide, Cork, Bray
26. - 30. listopadu 2009

Další výprava do země keltského tygra měla jasný cíl, navštívit a pár dní pobýt u našeho kamaráda Ondry, který se toho času vyskytoval v Irsku za účelem absolvování měsíčního kurzu angličtiny.

Naše původně na termín od 25. do 30. listopadu plánovaná cesta doznala pod vlivem okolnosti, které se v cestě předcházející době vyskytly, změn a my tak naši výpravu do Irska museli zkrátit. Místo původně plánovaného středečního odletu Ryanairu jsme zvolili čtvrteční večerní odlet národního irského dopravce - společnosti Aer Lingus a v rámci akce pořídili u této společnosti jednosměrnou letenku za skvělých 20 EUR. Zpáteční let byl již dříve u společnosti zelených letadel objednán za cenu podobnou.

K odletu do Dublinu jsme se tedy z Karlových Varů vypravili v podvečer 26. listopadu pár minut po půl 6. Cesta byla veskrze příjemná, počasí na toto období velmi příznivé. Bezprostředně po příjezdu na Ruzyň jsme u přepážek Terminálu 1 odbavili své zavazadlo (dodatečně mockrát díky za ulehčení ZB z Menzies) a vyrazili do na protější straně od terminálu nacházející se Billy na nákup něčeho k snědku. V téměř liduprázdném Terminálu 2 jsme pak povečeřeli, a protože z Karlových Varů dorazila informace o předčasném příletu Airbusu A320 Aer Lingus z Dublinu, vydali jsme se jej shlédnout z terasy přiléhající k restauraci Praha na Terminálu 1.

Na linky EI 647/ 646 byl toho dne a rovněž velmi často v posledních týdnech nasazen teprve 13. února letošního roku společnosti dodaný A320 reg. EI-EDS. Svou cestu z Dublinu ukončil na stojánce 2 u gatu A4.

Boarding do Dublinu byl rovněž zahájen v předstihu a pět minut před plánovaným odletem zahájil Airbus velmi krátké pojíždění k místu vzletu z dráhy 24, ze které bezprostředně vzlétl do večerní oblohy.

Za konzumace horké čokolády jsme pak pozorovali evropskou večerní oblohu. Letoun byl nezvykle směrován nejprve na Mnichov, poté na Frankfurt, Amsterdam, východně od Manchesteru až k Dublinu, kde po krátkém vyčkávání zahájil opět zajímavé přiblížení na RWY 16, která je mimochodem kratší než runway karlovarská. Přistání proběhnuvší o 20 minut dříve oproti letovému řádu bylo poměrně tvrdé a zpomalování dosti znatelné. Airbus svou bezmála dvouapůlhodinovou cestu z Prahy zakončil u "béčkových" gatů, na tzv. dublinské hvězdě. Následovala jedna z nejrychlejších letištních procedur našeho cestování, kdy od ukončení letu na stojánce přes průchod terminálem, pasovou kontrolou, vyzvednutím zavazadla a nástupem do Air Linku před terminálem uběhlo neuvěřitelných a pouhých 18 min. Jedním slovem, úžasné.

Air Link je spoj zajišťovaný dvoupatrovými busy spojujícími bez zastávek letiště, hlavní dublinskou tepnu O´Connell street a autobusové nádraží Busáras.

Díky neuvěřitelně hladkému průběhu jsme do centra Dublinu dorazili o hodinu dříve oproti našemu původnímu plánu. Překvapen z toho byl i Ondra, který nás na O´Connell street neplánovaně čekal.

Po krátkém přivítání a ještě rychlému přechodu do místa jeho pobytu - mimochodem stejný dům jako ten, ve kterém jsme již před dvěma lety bydleli u našeho tehdy na angličtině pobývajícího kamaráda Roba, nicméně tentokrát o patro výše. Vybalili jsme nejnutnější, prohodili pár slov a pak již ulehli ke spánku.

Pátek byl pro Ondru dnem školním. My předchozího dne dorazivší vyspávali pro pozdní večerní přílet déle. Nezvykle blankytná irská obloha nás však zas až tak dlouho pod peřinou nenechala, a tak jsme něco málo před desátou dopolední vyrazili na letmou prohlídku nejbližšího centra a pořídili i pár pokrmů do zásoby. Ondrova dopolední školní přestávka pak posloužila mj. k ujednocení odpoledního programu, volba padla na severně od Dublinu nacházející se Malahide.

Obloha se po poledni mírně zatáhla, dešťových kapek jsme však i během celého odpoledne zůstali zcela ušetřeni. DART do Malahide nám pravděpodobně pár minut před naším příchodem na stanici Connolly ujel a abychom zkrátili dobu čekání na další, vydali jsme se jinou soupravou dalšímu spoji do Malahide naproti. Logistika byla správná :-) Vyhodnocení nejvhodnější stanice proběhlo správně, a tak se všichni výletníci ocitli následně v tom správném vlaku mířícím na východní pobřeží severně od irské metropole. Po zhruba 45 minutách dorazil vlak do tohoto 13 km od Dublinu vzdáleného místa.

V rámci pobytu v Malahide jsme nejprve zvolili prohlídku 101 ha velkého parku s hradem, který patřil mocnému rodu Talbotů. Dnes v něm sídlí Rada hrabství Dublin. Kolem golfového hřiště pokračovala naše procházka do centra městečka, přesněji až do přístavu a na samotnou malahidskou pláž. Jak by se dalo čekat, pláž zela prázdnotou. Jen jakýsi místní obyvatel se po protějším břehu procházel se svým psem.

Začalo se stmívat a my za soumraku vyrazili zpět do centra Malahide, přesněji do jedné z místních hospůdek pojíst a popít Guinness. Během konzumace se obsluha - jak je v Irsku téměř železným pravidlem - přišla optat, zda je vše v pořádku a zda nám chutná. V Irských hospodách se také, jak jsme při této návštěvě zjistili, začaly čím dál tím častěji budovat kryté prostory v zadních traktech těchto zařízení sloužících návštěvníkům holdujícím tabáku.

DART z Malahide do Dublinu odjížděl pár minut po našem opuštění lokálu. Jakýsi bezzastávkový expresní spoj dorazil na O´Connolly po slabých 15 minutách. Z pátečního dne zbyl již jen návrat na naší dočasnou dublinskou základnu, odpočinek a přípravy na letecký výlet plánovaný na následující den.

Během noci zalila Dublin poměrně hustá mlha, stále však na Irsko velmi vzácně nepršelo. Po lehké snídani jsme o 7. hodině ranní zamířili na O´Connell street a na palubě Air Linku na letiště. Na jedné z následujících zastávek, kde však tento spoj ve skutečnosti nestaví, nastoupil muž v uniformě a Ondrova poznámka: "To bude určitě revizor :-)" se potvrdila, jen co vystoupal do prvního patra busu. Inu, předložili jsme naše jízdenky, on je kleštičkami proštípnul a zas zmizel. V dublinské MHD lze zkrátka revizora potkat i v sobotu v 7 hodin ráno.

Zanedlouho jsme se začali proplétat změtí kuželů a značek poblíž letiště. Při každé naší návštěvě Dublinu se k němu bylo nutné dostat jiným způsobem. Můžou za to stálé přeložky silnic, parkoviště a především výstavba zcela nového terminálu, jež by měl být otevřen na jaře roku 2010. Video z výstavby je součástí souvisejících odkazů na konci tohoto reportu.

Check-in na let Ryanairu do Corku byl proveden jak jinak než přes web, a tak jsme po příjezdu na letiště zamířili přímo na bezpečnostní kontrolu a částečně novou přístavbou ke gatu A12. Boeing 737-8AS(WL), který toho dne let do Corku operoval, byl společnosti Ryanair dodán teprve 4. září letošního roku. Z právě zmíněného Corku dorazil o pár minut zpožděný se vskutku úctyhodným počtem cestujících. S pasažéry cestujícími toho ráno z irské metropole byl Boeing připraven k odletu na jihozápad země podle letového řádu. Počasí bylo nevlídné a mlhavé, rozestupy mezi letadly větší, a tak i pojíždění k místu vzletu z RWY 28 trvalo podstatně déle než obvykle. "Osmistovka" tak nakonec vzlétla, dá-li se tak raketovému stylu tohoto startu říct, s přibližně půlhodinovým zpožděním. Následovala levá zatáčka a pohled na prosluněné jižní pobřeží a lehce zasněžené irské hory. Bylo to opravdu chladné ráno, ale opuštění mlhy a na roční i denní dobu pěkný výhled nám rozhodně zlepšily náladu.

Let do Corku trval obvyklých třicet minut zakončených zajímavým na RWY 35, vcelku strmým klesáním a ještě tvrdším přistáním a bržděním na corkském letišti - o deset minut později oproti příletu dle letového řádu. Cork nás přivítal oblačnou oblohou s teplotou lehce nad bodem mrazu, mlha zůstala na východním pobřeží u Dublinu.

Autobus společnosti Bus Eireann do centra odjel pár minut před naším příchodem na zastávku. Za necelých 30 minut byl ale plánován další. Zakoupili jsme mezitím zpáteční jízdenku za 6,60 EUR a prozkoumali detailněji místní terminál. Nastal čas odjezdu. Prakticky prázdný autobus opustil corkské letiště a zamířil přes místní businness park do Corku rozléhajícího se pod kopcem podél řeky Lee. Ta v předchozích dnech vystoupala do výšky větší, než je samotné koryto, po místních povodních však ve městě zbyly už jen pytle s pískem. Nějaké větší škody tu vidět nebyly.

Po příjezdu na autobusové nádraží následovala procházka jeho centrem. Nejprve jsme navštívili městskou tržnici, jejíž architektura připomíná dobu jejího vzniku koncem 18. století, tzv. English Market. K nalezení jsou tu různé druhy ovoce a zeleniny, plody moře, mnoho druhů ryb i další artikly.

Poslední návštěvě Corku před dvěma lety velmi podobný pěší okruh pokračoval k nejznámější místní katedrále sv. Finbarra, kdysi nejvýznamnější klášterní škole. Nechyběla návštěva několika místních obchodů a ani před zmíněnou dobou navštívená restaurace. Ani po dvou letech se chuť a množství stravy v místním domácím podniku nezměnily, pokrm jako od maminky. Závěr návštěvy Corku patřil prohlídce přístavu, zde kotvících lodí a poblíž autobusového nádraží nacházející se radnice. Nebýt jedné z místních obyvatelek, i když původem jistě odjinud, cestovali jsme zpět na místní vzdušný přístav autobusem opět sami. Na letišti se po našem příjezdu odbavoval jen let Aer Lingus na španělské, resp. kanárské Lanzarote. Dobu zbývající do odletu zpět do Dublinu jsme vyplnili návštěvou jedné ze stylových irských hospůdek na letišti se nacházejících.

V předstihu do Corku dorazil z rána známý Boeing 737-800 (EI-EFR). Velmi uspokojivě obsazený letoun se pak k cestě do irské metropole vydal rovněž pár minut před plánovaným časem odletu. Zhruba po půl hodině "plutí" podvečerní irskou oblohou za minimálně CAT II přistál na zamlženém dublinském letišti. Ze sobotního dne po návratu do centra Dublinu zbývala již jen krátká procházka po městě, nákup nezbytných potravin, večeře a tvorba plánu na další den.

V neděli se Irsko probudilo do deštivého rána. S opuštěním příbytku jsme tedy nijak nespěchali. Cílem nedělní výpravy bylo s ohledem na počasí staré známé městečko Bray ležící jižně od Dublinu. Zamířili jsme tedy na stanici DARTu - Connolly. Souprava do Bray a Greystones měla však plánovaný odjezd až za cca 40 minut po našem příchodu, rozhodli jsme se jí jet tedy opět jiným spojem naproti. Přestup na spoj do Bray se na odhadnuté stanici setkání vlaků povedl a my si za plískanice užívali v teple vlaku bezmála hodinovou cestu do Greystones nacházejícího se cca 10 min. jízdy za Bray. Déšť a vítr byly tak silné - mnozí jistě pamatují z naší loňské lednové výpravy - že nebylo možné z vlaku ani vystoupit. Nuže, přesunuli jsme se stejnou soupravou o stanici zpět do Bray a rychlou chůzí se přemístili do místního Porter House a nejlépe ke krbu. Tak se také stalo. A protože venku panovalo nadále nevlídné počasí, strávili jsme v klasickém irském pubu větší část odpoledne. Jíst a pít bylo co a povídat si o čem také, tak proč spěchat do té sloty ... Později odpoledne se počasí umoudřilo a obloha se začala zvolna protrhávat. Nastala tak po návratu příhodná konstelace pro průzkum dalších částí Dublinu, zejm. známé vánočně vyzdobené Grafton Street nebo Temple Baru.

Oproti předchozímu dni nás v pondělí ráno probudily opět nezvykle sluneční paprsky. Dublin byl nezvykle zalit modrou oblohou bez jediného mráčku. A tak jsme hned po snídani vyrazili na větší okruh přes Grafton Street do St. Stephen´s green parku a zpět podél katedrály sv. Patrika. Závěr pěšího okruhu patřil krátkému posezení na jednom z dublinských mostů klenoucích se nad řekou Liffey. Po krátkém obědě následovalo rozloučení s naším hostitelem Ondrou, kterému za vše patří velké poděkování a přesun na letiště k odletu zpět do Prahy. Měli jsme štěstí, hned po našem příchodu na O´Connell street dorazil úplně prázdný Air link, který nás během pár desítek minut přepravil do hnízda okřídlených ptáků.

Na letišti panoval notný chaos způsobený mj. i zmíněnou výstavbou zbrusu nového terminálu, jehož otevření se plánuje na jaro letošního roku. Slunce zapadlo za obzor a my vstoupili do haly a vyhledali self check-in kiosky. Vybrali jsme místa v zadní části letounu, vytiskli si palubenky a na přepážce drop-off odevzdali naše zavazadlo. A protože do odletu zelené třistadvacítky do Prahy zbýval ještě nějaký čas, zamířili jsme do tzv. hvězdy, odkud je na dublinském letišti pravděpodobně nejlepší výhled na plochu a místní provoz. Jak překvapivé, že se po letišti pohybovaly převážně stroje společností Aer Lingus a Ryanair. K vidění byl ale např. i A319 British Midland nebo Dash 8 FlyBe. Z Berlína - Schonefeldu přistál pár minut před 17. hodin i Airbus A320 reg. EI-EDP, který byl následně nasazen na linku do Prahy. Boarding z gatu A9 byl zahájen až 10 minut před plánovaným odletem letadla. I tento v loňském roce dodaný stroj Aer Lingus skýtá ve svém interiéru velmi stísněný prostor pro nohy mezi sedadly, zvláště v zadních řadách. Domníváme se však, že je to způsobené zvolenými sedadly. Starší třistadvacítky společnosti mají shodnou konfiguraci sedadel a přesto zde je místa více.

Velmi překvapivá byla obsazenost Airbusu - 180 pax ze 180 možných, úctyhodné. Převážná část cestujících byla irského původu. A Irové si také na palubě užívali, nejen konzumací různých nápojů a snacků, ale také velmi intenzivním nakupováním ze Skyshopu. Kromě různých parfémů si pořizovali např. budík a další předměty, které by se jim snad při návštěvě Česka mohly hodit.

I přes menší zpoždění na odletu dosedl Airbus na ruzyňskou dráhu 24 přesně podle plánovaného příletu, tedy pět minut před devátou hodinou večerní. Skutečnost, že jsme opět doma nám připomněla nejenom zdlouhavá procedura na pasové kontrole, ale ještě delší čekání u pásu na zavazadla. A tak jsme až po desáté hodině večerní opustili pražskou Ruzyni a zamířili na západ Čech.

I tato irská výprava stála rozhodně za to. Až na jediný zhruba půlden irského deště se tentokrát irské počasí předvedlo ve velmi pěkném stylu. A tak už se teď těšíme na další návštěvu do země Keltského tygra, v rámci které bychom rádi opustili oblast Dublinu a zamířili více na irský venkov.

LKKV.info

Reportáže z předchozích výprav naleznete v sekci Letecké výpravy

Související odkazy:

Aer Lingus - stránky letecké společnosti

Ryanair - stránky letecké společnosti

Dublin Airport - stránky letiště

Dublin Airport - New Terminal

Cork Airport - stránky letiště

Porter House Bray - stránky restaurace (pubu) v Bray

DART - stránky irské rychlodráhy a vlaků