S ČSA do Düsseldorfu aneb první jarní víkend
v metropoli Serverního Porýní - Vestfálska
Německo
26. - 27. března 2011

Počátek letošního roku byl ve znamení nevídaných cen letenek Českých aerolinií, ze kterých se nedalo nevybrat, zvlášť když jsme již dlouho neabsolvovali klasickou spotterskou výpravu a rovněž necestovali na palubě českého vlajkového dopravce.

Z několika variant pro poslední březnový víkend, o kterém jsme se výpravu rozhodli uskutečnit, padla volba na německý Düsseldorf. Ten umožňuje prostým návštěvníkům i hojně zastoupeným fotografům - spotterům v rámci obnosu 2,5 EUR vstup na dvě nekryté letištní terasy a přepravu Skytrainem (v Düsseldorfu neobvykle zavěšeným) mezi nimi.

ČSA sice na let do Düsseldorfu "slibovaly" změnu typu z obvyklé A319 na již vcelku ojedinělý Boeing 737-500, nakonec však pro větší počet cestujících přesahující kapacitu Boeingu zůstalo u Airbusu. Na sobotní večerní let OK 526 z Prahy do Německa nasadily České aerolinie A319 reg. OK-NEN. Téměř do posledního místa zaplněný letoun s posádkou kapitána Rastislava Galuščáka se v 17:22 LT vydal od jednoho z D- gatů Terminálu 2 k prahu RWY 24, ze které bezprostředně po vstupu na ni vzlétnul. Vcelku rozsáhlá oblačnost zakrývající o sobotním podvečeru námi přelétávanou část Evropy nám neumožňovala pozorovat externí prostředí, zaměřili jsme se tedy spíše na to interní, mj. pěkně provedenou airshow. Vnitřek kabiny A319 ČSA působí přinejmenším příjemně a nutno podotknout, že celková atmosféra na palubě doznala od poslední cesty s našimi aerolinkami v roce 2008 do Tallinu viditelný posun k lepšímu. To je dobře a rozhodně nás to těší.

Airbus plul k Düsseldorfu jarní oblohou rychlostí 740 km/h za venkovní teploty - 64°C, doba letu trvala 1 hodinu a 2 minuty, přistání proběhlo na RWY 05R.

K terminálu přepravil cestující z jedné ze vzdálenějších stojánek autobus. I přes předchozí přípravu nám chvilku trvalo se zorientovat. Po pár minutách jsme však již mířili S-Bahnem a tramvají číslo 5 k našemu düsseldorfskému hotelu Am Hofgarten.

Check-in proběhl velmi rychle, a tak zbýval dostatek času na večerní návštěvu samotného vskutku žijícího kosmopolitního města. Množství návštěvníků tu zjevně převyšuje počet restaurací a barů, a tak se ve velkém množství postává a popíjí i před samotnými podniky u vysokých stolků. Různé moky se tu převážně podávají o objemu 0,2 l. Sklenic je tak všude opravdu nepočítaně, stejně tak hospůdek. Údajně se jich v Düsseldorfu nachází více než 260.

Nemohli jsme neochutnat některé z místních značek, např. místní Altbier a samozřejmě nezakousnout typický "Wurst" . V pozdějších hodinách jsme se přes dosti temný park vrátili podél düsseldorfské Tonhalle zpět do hotelu.

Druhý den düsseldorfské návštěvy byl vyhrazen v jeho první půli alespoň letmé prohlídce města, odpoledne jsme si stanovili čistě spotterské.

Po vynikající snídani s množstvím různých nevšedních laskomin jsme opustili naše ubytovací zařízení a zamířili podél kostela Kreuzherrenkirche na nábřeží Rýna, na němž Düsseldorf leží. Zaznamenali jsme mj.dominantu města - Rheinturm, Schlossturm, basiliku Sankt Lambertus a zavítali na radniční náměstí a poradili jedné z turistek, odkud že se provozují výletní plavby po Rýnu.

Z hlavního nádraží jsme opustili město a zamířili S-Bahnem opět na letiště. Po krátkém neúspěšném pokusu o self check-in a malém občerstvení nás naše kroky zavedly na již zmíněnou hlavní letištní terasu. V blizkosti vstupu na ni je po pravé straně z pohledu příchodu leteckým fandům k dispozici prodejna s různými leteckými artikly. Průřez nedělního převážně odpoledního provozu z obou letištních teras pak dokumentují následující snímky. Večer, těsně před naším odletem dorazil na düsseldorfské letiště historicky první Airbus A330 společnosti Air China a zahájil pravidelné spojení mezi Düsseldorfem a Pekingem.

Večerní let OK 527 z Düsseldorfu do Prahy operoval poslední březnovou neděli v té době nejnovější Airbus A319 (OK-PET) Českých aerolinií. Letoun se zbrusu novou business třídou (snad jí je ještě opatřen A319 (OK-OER) ) přepravoval v ten večer do Prahy odhadem 100 cestujících.

Vzlet proběhl z dráhy 05R v 19:36 hod., a poté Airbus s posádkou kapitána Bakaláře pokračoval na Frankfurt, Norimberk, Mariánské Lázně a dráhu 24 pražské Ruzyně. Svou cestu z Německa zakončil na jedné z Non-Schengenských stojánek (zřejmě pokračoval poté do kazašské Almaty) a cestující byli do Terminálu 2 převezeni autobusy.

Nadešel konec krátké víkendové převážně spotterské výpravy. A resumé ? Düsseldorf je jako mnoho německých letišť rozhodně letištěm spotterům nakloněným a za tímto účelem určitě stojí za návštěvu. Airbusy 319 ČSA, které nás do/z tohoto místa přepravily, nás mile překvapily a svezení na jejich palubách můžeme i pro atmosféru na palubě rovněž vřele doporučit, nejen do Düsseldorfu.

LKKV.info

Reporty z dalšího cestování naleznete v sekci Letecké výpravy

Související odkazy:

České aerolinie - stránky letecké společnosti