Se Swiss International Air Lines do Ženevy
na 80. ročník ženevského autosalónu
Švýcarsko
6. - 8. března 2010

Ženeva, druhé největší švýcarské město a hlavní město kantonu Ženeva, se plánovaným cílem další z našich leteckých výprav stala 25. listopadu loňského roku. V rámci návštěvy frankofonní oblasti Švýcarska jsme měli v plánu nejen krátkou prohlídku Ženevy, ale především návštěvu právě zde probíhajícího 80. ročníku autosalónu.

Odjezd z Karlových Varů byl stanoven na 9. hodinu ranní dne 6. března 2010. Po vydatném nočním sněžení se především první polovina cesty autobusem Student Agency do Prahy nesla v dramatičtějším duchu. Už jen stoupání z Karlových Varů k Olšovým Vratům dalo řidiči pořádně zabrat. Zvládnul to ale znamenitě a "žluťák" se po zhruba dvaceti minutách na kopeček opravdu doslova vyhrabal. Na ruzyňské letiště dorazil jen o zhruba 15 minut později. Mnohem větší zpoždění na nás však čekalo u dopravce leteckého. Na check-inu, resp. bag drop-offu nám pracovnice odbavení sdělila, že let do Ženevy bude přibližně o 75 minut opožděn. O této skutečnosti nás informoval i přímo Swiss formou krátké textové zprávy na mobilní telefon.

Inu, byl tedy čas na posilnění, prohlídku letiště i poledního provozu. Zbývající čas do odletu vyplnila návštěva duty free shopů. Ve čtvrt na dvě odpoledne dorazil ke gatu C6 LKPR letoun Avro RJ 100 společnosti Swiss reg. HB-IXV. Prakticky plný letoun, v němž jsme zaujali první dvě řady se vydal nejprve na odmrazovací stojánku a poté k prahu dráhy 06, ze které ve 14:20 hod. vzlétnul. Kapitán byl na informace velmi strohý, obloha až po Ženevu zatažená, a tak jsme si užívali drobných turbulencí při konzumaci Swissem nabízeného máslového preclíku.

Dráhy 23 se Avro velmi jemně dotknulo v 15:41 hod. a dorolovalo na jednu ze stojánek poblíž místního cargo terminálu. Do terminálu nás převezl autobus. Během krátkého čekání na zavazadla jsme si poblíž jednoho z pásů vyzvedli tzv. free ticket na vlak do centra, jehož platnost je od doby vydání 80 minut. Přes veřejnou část terminálu letiště Cointrin jsme zamířili na vlakovou stanici. Spoje jezdí často a cesta do centra na nádraží Cornavin trvá
6 minut. Využít lze všechny z letiště odjíždějící vlaky.

Zbývalo již jen najít v centru Ženevy objednaný hotel, ubytovat se a rychle ještě za světla vyrazit k Ženevskému jezeru. Poslední sluneční paprsky nám za polojasné oblohy umožnily před setměním pořídit alespoň pár snímků ženevských "nej". Tím bezesporu nejznámějším symbolem města je Jet d´Eau - 140 m vysoký vodotrysk. Tato fontána tryská vodu silou přibližně 200 km/h a v každém okamžiku je ve vzduchu 7 tun vody.

Měli jsme štěstí, stihli jsme jednu z posledních po ženevském jezeře toho dne plujících tzv. městských loděk - linku č. 2, která právě přímo podél vodotrysku projíždí na druhou stranu vodní plochy. Nebylo nutné se ani zdržovat kupováním jízdenek, neboť tzv. transport card nám byla předána při check-inu v hotelu na celou dobu našeho pobytu.

Během pár minut jsme stanuli na opačném konci Ženevského jezera a po Promenade du Lac pokračovali k nejfotografovanějším hodinám v Ženevě. A že tu těch hodin všeho druhu opravdu mají... Prakticky kdykoliv člověka napadne otázka, kolik je hodin, vždycky v těsné blízkosti najde nějaký ten ukazatel času - přesného času. Hodiny a hodinky jsou alespoň ve Švýcarsku k vidění opravdu na každém rohu a skoro v každém obchodě.

Teď naše pozornost směřovala na ty nejznámější - květinové. Jsou údajně vytvořeny z více než 6000 květin, fungují již 55 let a mají nejdelší hodinovou ručičku na světě - 2,5 metru.

Podél katedrály svatého Petra, ve které mj. okolo poloviny 16. století kázal Jan Kalvín, jsme vystoupali až na nejstarší ženevské náměstí Place du Bourg-de-Four. Setmělo se a ochladilo k tomu. Nastal čas na malé posilnění a teplý nápoj v jedné z místních kavárniček. Přestože bylo dosti chladno, našli se i posedávající návštěvníci na venkovních zahrádkách, my však raději zvolili vnitřní prostory.

Po krátkém odpočinku mířily naše kroky po dlážděné ulici Grand Rue, ve které se nachází rodný dům J. J. Rousseau, a Rue de la Cité dolů k řece Rhoně, na náměstí Place du Molard se svítícími a popsanými dlaždicemi a po mostě Pont des Bergues, ze kterého je přístup na jeden z pěti ostrovů na Ženevském jezeře zpět podél ženevské pošty k hotelu.

První březnová neděle byla ve znamení návštěvy jubilejního ženevského autosalónu. Po vydatné snídani jsme zamířili opět na nádraží Cornavin a přesunuli se jednu stanici na ženevské letiště. Ještě před vstupem na výstaviště Palexpo jsme se prostřednictvím self check-in kiosků v odletové hale odbavili k pondělnímu letu do Prahy. Pak již nastal čas obdivování mnoha čtyřkolých krasavců včetně těch, které byly v Ženevě představovány vůbec poprvé.

Obrovský komplex několika hal se s postupujícím časem začal velmi uspokojivě zaplňovat, v jednu chvíli, zejm. u expozice Porsche nebylo mezi ostatními návštěvníky prakticky možné projít. Celkově to však byla velmi pěkná podívaná. Nechybělo zde zastoupení prakticky žádné ze známých automobilových značek. Poměrně velkou plochu zadní haly zabíraly i modely koncernu VW, tedy i Škody.

Během odpoledne jsme ještě krátce shlédli místní letecký provoz, a pak se vydali vlakem zpět do centra Ženevy. Podvečer se pak nesl ve znamení nákupu drobností v Gift shopu naproti poště a průzkumu další části města. Velmi chladné počasí nás však záhy donutilo vyhledat krytý a vytápěný objekt, kterým se pro účel posilnění stala s hotelem sousedící pizzerie, kde jsme ve večerních hodinách velmi dobře pojedli.

Po pondělní snídani nastal čas odjezdu, a tak nás kolejová souprava opět přepravila na letiště. Po odevzdání zavazadel na check-inu a poměrně dlouhé security zbývala ještě chvilka času na prohlídku duty free shopů. Znatelný byl i příchod Velikonoc, zajíci ze švýcarské čokolády byli k dispozici prakticky v každém z nich. Z gatu D21 zvoleného pro odlet pondělní linky do Prahy zahájili pracovníci odbavení boarding v dostatečném předstihu před plánovaným časem. Linku LX 1472 operoval toho dne letoun Avro RJ 100 reg. HB-IYQ. Odhadem ze dvou třetin zaplněný aeroplán vzlétnul z dráhy 05 v 10:30 hod. Cesta vedla přes Lausanne, Bern, Curych a Mnichov do Prahy. Podáván byl opět máslový preclík, z nápojů padl výběr mj. i na švýcarské bílé víno. Díky jasné obloze mohli cestující na pravé straně letounu pozorovat prakticky celé pohoří Alp. Avro dosedlo na RWY 06 ruzyňského letiště 3 minuty před plánovaným příletem a dorolovalo opět ke gatu C6. Po neuvěřitelně rychlém dodání zavazadel zbýval již jen přesun na palubě autobusu Student Agency zpět do Karlových Varů.

Ženeva na nás během krátké návštěvy udělala vskutku dobrý dojem. Město je to moc pěkné, udržované, čisté a stále uklízené. Místní obyvatelé zde žijí v naprosté harmonii, ať je druhé největší švýcarské město jakkoli kosmopolitní. Ženeva určitě stojí za návštěvu a můžeme ji vřele doporučit.

Jirka N., LKKV.info, Kuba V., Kuba J., Honza R.

Reportáže z předchozích výprav naleznete v sekci Letecké výpravy

Související odkazy:

Swiss International Airlines - stránky letecké společnosti

Hotel Moderne - stránky našeho hotelu

Geneva - Cointrin Airport - stránky letiště v Ženevě

Salon auto - stránky o ženevském autosalónu

Mapa Ženevy - mapa centrální části města

Jet d´Eau - info o ženevském vodotrysku (eng)